Wstęp do Powszechnej Encyklopedii Filozofii
Encyklopedia to dzieło, które służy ciągłemu kształceniu i wychowywaniu poszczególnych ludzi i całych społeczności. W tradycji kultury zachodniej encyklopedie były i są najbardziej uniwersalną formą informowania oraz kształcenia.
Tworzone przez określone środowiska akademickie są zarówno świadectwem
zdobytej wiedzy, jak też znakiem poziomu kultury osiągniętej
przez dany naród. Opracowanie encyklopedii z określonej dziedziny nauki
i przekazanie jej społeczeństwu to nie sprawa ambicji grupy naukowców,
lecz przede wszystkim wyraz troski o edukację i poziom kultury naukowej
danej społeczności.
Wśród różnych rodzajów encyklopedii niezbywalną rolę w kształtowaniu
kultury naukowej odgrywają encyklopedie filozoficzne. Filozofia,
która przenika tak istotne dziedziny kultury jak poznanie, postępowanie,
wytwarzanie, jest dla kultury każdego narodu jej logosem (rozumem),
który pozwala odkryć wyższy, niż tylko doraźny, cel życia i działania.
Wybuch drugiej wojny światowej, okupacja Polski, niszczenie polskiej
inteligencji i, w konsekwencji, polskiej nauki, zwłaszcza humanistyki,
spowodowały załamanie podstaw kultury. Towarzyszyło temu zaprogramowane
prześladowanie Kościoła katolickiego, czego wyrazem były proporcjonalnie
najwyższe straty osobowe wsród duchowienstwa, powstałe
zarówno pod okupacją niemiecką, jak i sowiecką. Wprowadzenie ideologii
komunistycznej, wrogiej dziedzictwu wielowiekowej tradycji, było kolejną
przyczyną dewastacji polskiej kultury. Ideologia ta, w postaci marksistowskiej
filozofii, stała sie obowiązkowa na wszystkich szczeblach nauczania
szkolnego, a także w propagandzie szerzonej w środkach przekazu oraz
w książkach i czasopismach.
Trwające pół wieku niewolenie wolnej myśli spowodowało w narodzie
znaczną utratę świadomosci własnej kultury i doprowadziło do deformacji
światopoglądowych. Skutki te nie ustąpiły wraz z odzyskaniem w roku
1989 niezawisłości, ponadto propaganda laicko-ateistyczna nasiliła swe
oddziaływanie na umysły Polaków, a przygotowany, dostosowany do panującej
wokół mody kulturowej program szkolnego nauczania i formacji
nie daje gwarancji przeciwstawienia sie nowemu zniewoleniu. W tej
sytuacji należało dostarczyć kształcacej się młodzieży skutecznej pomocy
w postaci niezafałszowanej ideologicznie filozofii, która zawsze stoi u podstaw
rozumienia kultury i rzetelnego myślenia.
Nie udało sie dotąd opracować autorskiej encyklopedii filozofii w języku
polskim. Fakt ten jest dokuczliwym brakiem dla polskiej kultury
filozoficznej i dla całej humanistyki. Potrzeba uzupełnienia tego braku
jest dziś wyzwaniem, a także powinnością tych wszystkich filozofów, którym
nieobojętna jest troska o solidną formację prawdziwie rozumiejącego
poznawania rzeczywistości.
Grono filozofów z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, zrzeszone
w Polskim Towarzystwie Tomasza z Akwinu (PTTA), będącym oddziałem
Societa Internazionale Tommaso d'Aquino (SITA), które wypracowało
pogłębione rozumienie filozoficznego poznania świata i człowieka, postanowiło
podjąć to wyzwanie i poprzez opracowanie i wydanie Powszechnej
Encyklopedii Filozofii stanąć na straży dziedzictwa kulturowego Polaków.
Societa Internazionale Tommaso d'Aquino (wsród jego członków założycieli
był prof. kard. Karol Wojtyła, obecny papież Jan Paweł II) jest jednym
z najbardziej znanych w świecie towarzystw filozoficznych, którego
głównym celem jest szerzenie i rozwijanie kultury filozoficznej.
Inicjatywa opracowania i wydania wielotomowej Powszechnej Encyklopedii
Filozofii wychodzi ze środowiska, które w najtrudniejszych dla
polskiej filozofii i humanistyki czasach ostatniego pięćdziesięciolecia rozwijało,
chroniło i pielęgnowało niezależne filozoficzne poznanie, stając
w ten sposób na straży polskiej kultury.
Zespół inicjujący to przedsiewzięcie zdaje sobie sprawę z ogromu
pracy i trudnosci, jakie ono ze soba niesie, lecz równocześnie jest świadom
odpowiedzialności, jaką stawia przed nim współczesna sytuacja kulturowa
i społeczna, traktując to zadanie jako posługę myślenia oraz służbe
prawdzie.
W Powszechnej Encyklopedii Filozofii przedstawiono podstawowe
problemy filozoficzne, z uwzględnieniem egzystencjalnie ważnych pytań
metafizycznych oraz udzielonych na nie odpowiedzi w całym kontekście
historii filozofii. Pozwoli to zainteresowanym wyrobić pogląd na temat
słuszności lub błędnosci danych rozwiązan. Problemy te przedstawiono
w języku przedmiotowym, w formie wykładu, co stanowi swoisty wyróżnik
tej encyklopedii. Ma to na celu ukazanie rozumienia problemów
przez wskazanie na takie realne czynniki (a nie teorie), których odrzucenie
pociąga za sobą zanegowanie samego faktu danego do wyjaśnienia.
Z tej racji autorzy haseł problemowych nie ograniczają się do referowania
różnorodnych poglądów i stanowisk, lecz proponują także racjonalne
i zasadne rozwiązania.
W hasłach przeglądowych przedstawiono różnorodne systemy filozoficzne, które legły u podstaw nowożytnej i współczesnej kultury, wyznaczając określone rozumienie świata i człowieka. Przegląd ten ma na celu nie tylko opis danego zjawiska myślowego, które zaowocowało sformułowaniem określonego systemu filozoficznego czy metody filozofowania, lecz równocześnie ma ułatwić czytelnikowi zrozumienie różnorodnych zjawisk i procesów myślowych występujacych we współczesnej kulturze
(nauce, etyce, sztuce i religii). Stanowiska filozoficzne i poglądy omówiono
w biogramach wybitnych myślicieli, którzy znacząco oddziałali na dzieje
filozofii i wyznaczyli różnorodne rozumienie świata osób i rzeczy. Biogramy
te stanowią zródło informacji o danym myślicielu oraz dają okazję
do zapoznania się z kontekstem powstawania danej myśli filozoficznej czy
danej interpretacji.
W Powszechnej Encyklopedii Filozofii w sposób szczególny uwzględniono
dziedzictwo filozofii klasycznej, gdyż ono stanowi podstawę tożsamości
kultury europejskiej. Zwrócono takze uwagę na dorobek filozofii
Wschodu (Indii, Chin, Korei i Japonii), dzięki czemu dostarczono szerokiej
(powszechnej) perspektywy rozumienia filozofii.
Przy opracowywaniu haseł biorą udział uczeni nie tylko z polskich
ośrodków naukowych (Lublina, Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Poznania,
Gdańska, Olsztyna, Torunia i innych), ale i z zagranicznych (z Hiszpanii,
Włoch, Francji, Stanów Zjednoczonych Ameryki, Rosji, Ukrainy,
Białorusi, Estonii, Słowacji i innych). Mozliwość współpracy z tak
szerokim gronem filozofów gwarantuje Societa Interazionale Tommaso
d'Aquino, które ma swych członków w różnych ośrodkach naukowych
świata. Komitet Naukowy oraz Zespół Redakcyjny Powszechnej Encyklopedii
Filozofii tworzą członkowie tego Towarzystwa.
Powszechna Encyklopedia Filozofii zaplanowana jest na 8 tomów,
które wydawane będą w cyklu jeden tom rocznie, każdy zawierający
ok. 500 haseł na ok. 800 stronach druku w formacie A4. Żywimy
nadzieję, ze Powszechna Encyklopedia Filozofii - pierwsze tego rodzaju
przedsięwzięcie w dziejach naszej tysiącletniej historii - przyczyni się
do umocnienia podstaw kultury filozoficznej i kultury naukowej. Zespół
ofiaruje ja Narodowi Polskiemu na ręce jego największego Syna, Ojca
Świetego Jana Pawła II, na progu trzeciego tysiąclecia.
Mieczysław A. Krąpiec
Andrzej Maryniarczyk
« powrót
|