• Powszechna Encyklopedia Filozofii
  • Lubelska Szkoła Filozoficzna
  • Katedra Metafizyki KUL
  • Encyklopedia Filozofii Polskiej
  • Strona O. Krąpca

Na skróty:


Publikacje - The Lublin Philosophical School

ptta Karol Wojtyła
Ethics Primer
Elementarz etyczny

Translated by
Hugh McDonald


Książka stanowi drugą pozycję dwujęzycznej polsko-angielskiej serii wydawniczej pod nazwą „The Lublin Philosophical School”. Wydaniu w wersji dwujęzycznej Elementarza etycznego, autorstwa Karola Wojtyły, dziś znanego i czczonego jako św. Jan Paweł II, przyświecają dwa cele: pierwszy z nich to powrót do źródłowych informacji na temat etyki, które otrzymujemy nie tylko od teoretyka i znawcy zagadnień etycznych, ale co ważniejsze także praktyka, który własnym życiem zaświadczył, że głoszone przez niego, a także praktykowane zasady życia moralnego są pewne i bezpieczne. Ich realizacja w działaniu prowadzi bowiem do pełni osobowego rozwoju człowieka. Drugim z celów, równie ważnym, jest przywołanie podstawowych znaczeń pojęć etycznych, które zostały przez różne systemy i teorie etyczne zamazane, zrelatywizowane, a niekiedy nawet całkowicie zdeprawowane. W książce znajdziemy takie podstawowe zagadnienia, jak: norma moralności, powinność, prawo naturalne, szczęście, asceza, bezinteresowność, sprawiedliwość.

The book is the second element of Polish-English edition called „The Lublin Philosophical School”. There are two objectives of this bilingual edition of Ethics Primer by Karol Wojtyła, today known and revered as Saint Pope John Paul II. The first objective is a return to source information about ethics; the information we receive here is that which comes not only from a theoretician and expert in ethical issues, but also, more importantly, from a practitioner who witnessed with his own life that the principles of moral life, preached and practiced by him, are sure and secure; their realization lead to the full personal development of man. The second, equally important objective is to recall some basic meanings of ethical concepts which have been blurred, relativized, or even totally distorted by different ethical systems and theories. In the book we find such basic questions, as: moral norm, obligation, natural law, happiness, asceticism, desinterestedness, justice.

Lublin 2017, ss. 241, cena 23 zł
ISBN 978-83-65792-03-7

zamów


ptta Karol Wojtyła
Considerations on the Essence of Man
Rozważania o istocie człowieka

Translated by
John Grondelski

Książka ukazała się w ramach dwujęzycznej polsko-angielskiej serii wydawniczej pod nazwą „The Lublin Philosophical School”. Pierwszą pracą w tym cyklu są Karola Wojtyły Rozważania o istocie człowieka w przekładzie na język angielski Johna Grondelskiego. Książka ukazuje antropologiczną bazę myśli Wojtyły, stanowiącej następnie punkt odniesienia dla jego dociekań etycznych i refleksji w ramach działalności duszpasterskiej. Książka ukazuje zarys adekwatnej wizji osoby, nawiązującej do metafizyki realistycznej i uwzględniającej płaszczyznę teologicznych rozważań o człowieku. Uprzystępnienie tekstu w wersji dwujęzycznej ma na celu ułatwić badaczom myśli Wojtyły dotarcie do oryginalnych tekstów i porównanie ich z proponowanymi przekładami.

Lublin 2016, ss. 221, cena 21 zł
ISBN 978-83-60144-92-3

zamów


ptta Mieczysław A. Krąpiec OP
Andrzej Maryniarczyk SDB
The Lublin Philosophical School

Książka zawiera charakterystykę Lubelskiej Szkoły Filozoficznej. Określenie to odnosi się do sposobu uprawiania filozofii realistycznej – klasycznej, wypracowanego w latach 50. i 60. XX w. przez filozofów z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Lubelska Szkoła charakteryzowała się realizmem poznawczym, maksymalizmem, autonomią metodologiczną, powszechnym zakresem twierdzeń, spójnością i obiektywnością. W książce m.in. o przyczynach i okolicznościach powstania Szkoły, programie i specyfice filozofii uprawianej w ramach tej Szkoły ze szczególnym uwzględnieniem jej fundamentu, jakim jest metafizyka, a także dorobku Szkoły w różnych dziedzinach filozofii.

This book presents a description of the Lublin Philosophical School. This term refers to a way of cultivating the realistic and classical philosophy developed in the 1950s and 1960s by the philosophers from the Catholic University of Lublin. The Lublin School has the features of cognitive realism, maximalism, methodological autonomy, and universal scope of its assertions, coherence or consistency, and objectivity. Among the topics covered in the book, the reader will find the reasons and circumstances surrounding the school’s beginning, the program and specific character of the philosophy cultivated in the school with special attention to the foundation of that philosophy, which is metaphysics, and the legacy of the school in various domains of philosophy.

Lublin 2010, s. 135, cena 16,80 zł
ISBN 978-83-60144-32-9

zamów




« powrót

Copyright © 2016 ptta.pl :: Wykonanie: Tomasz Żmuda