Na skróty:
Scripta philosophiae classicae
Paulina Sulenta
Stwórcza moc Boga. Stanowisko św. Tomasza z Akwinu
Seria „Scripta Philosophiae Classicae”
Książka dotyczy problemu nieskończonej mocy Boga podjętego w perspektywie metafizyki realistycznej. Rozważania prowadzone są na gruncie egzystencjalnej teorii bytu, której zręby sformułował św. Tomasz z Akwinu, a współcześnie rozwinął podążający za myślą É. Gilsona i J. Maritaina główny twórca Lubelskiej Szkoły Filozoficznej, M. A. Krąpiec. Celem analiz jest namysł nad tym, czy i w jaki sposób fakt zaistnienia bytów przygodnych, poznawanych w świetle ostatecznych racji jako skutki stwórczego działania Boga, niesie w sobie informację dotyczącą Boskiej mocy i przysługujących jej własności. Autorka ukazuje znaczący wkład św. Tomasza z Akwinu w określenie filozoficznego rozumienia mocy Boga, a przede wszystkim komplementarność Tomaszowej metafizyki odnoszącej się do istnienia i natury Boga, bytu przygodnego oraz stworzenia świata ex nihilo. Autorka ukazuje creatio ex nihilo jako najpełniejszy przejaw Bożej wszechmocy. Problematyka podjęta w książce uzupełnia podstawowy wykład z metafizyki o problematykę dotyczącą aktu stwórczego i mocy Boga.
Wydanie książki zostało sfinansowane w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” nr projektu 028/RID/2018/19.
Lublin 2020, ss. 242, cena 34 zł
ISBN 978-83-65792-36-5
|
|
Barbara Kiereś
U podstaw pedagogiki personalistycznej.
Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie
w serii "Scripta Philosophiae Classicae" (5).
[red. tomu A. Gudaniec]
Przedmiotem analiz Autorki jest spór o wychowanie, o jego potrzebę, zakres, metodę i cel, który zawiązał się już w starożytnej Grecji i trwa po dzień dzisiejszy. W szranki stają trzy odmienne typy pedagogiki: kolektywistyczna, indywidualistyczna oraz personalistyczna. U ich podstaw tkwią różne koncepcje człowieka: bądź jako funkcji państwa (kolektywizm), bądź jako zaobsolutyzowanej jednostki (indywidualizm), bądź jako rozumnej, wolnej i suwerennej bytowo, ale spotencjalizowanej i żyjącej społecznie osoby (personalizm). Antropologie te są z kolei pokłosiem filozofii, a ostatecznie sporu o samą filozofię, jaki toczy się pomiędzy tradycją idealizmu (racjonalizmem i irracjonalizmem) a tradycją realizmu poznawczego. Okazuje się więc, że rzeczowe i racjonalne rozstrzygnięcie sporu o kształt i cel wychowania, a tym samym o naukowy status pedagogiki uniwersyteckiej oraz o jej rolę w praktyce wychowawczej zależy od rozstrzygnięcia sporu o filozofię i związane z nią koncepcje człowieka.
Lublin 2015, s. 321, cena 30 zł
ISBN 978-83-60144-84-8
ISBN 978-83-8061-097-2
|
|
Zbigniew Pańpuch
Szczęście a polityka.
Aretologiczne podstawy politologii Platona i Arystotelesa
w serii "Scripta Philosophiae Classicae"
[red. tomu T. Duma]
Książka jest kolejną pozycją w serii wydawniczej „Scripta Philosophiae Classicae” i drugą z prac w tej serii dotyczących greckiej aretologii, tym razem społecznych uwarunkowań realizacji cnoty-arete w nawiązaniu do tekstów Platona i Arystotelesa. Autor przypomina klasyczną koncepcję polityki jako działalności ludzkiej związanej z moralnością. Sięgając do Platońskiej i Arystotelesowskiej aretologii autor ukazuje istotę klasycznie rozumianej filozofii polityki, która wiązała organizację poszczególnych kręgów życia społecznego z kształtowaniem sprawności (cnót) moralnych. Celem tak rozumianej polityki jest pełnia rozwoju człowieka, a więc jego szczęście. Autor ukazuje najpierw przyjaźń jako podstawowy warunek spełniania się arete w relacjach międzyludzkich, a następnie główne obszary życia społecznego, jak gospodarka i polityka, w których realizuje się arete. Za Platonem i Arystotelesem autor wydobywa znaczenie państwa-polis jako miejsca spełniania się człowieka, ukazując podobieństwa i różnice w politologii obu myślicieli.
Lublin 2015, s. 304, cena 30 zł
ISBN 978-83-60144-80-0
ISBN 978-83-8061-098-9
|
|
Zbigniew Pańpuch
W poszukiwaniu szczęścia. Śladami aretologii Platona i Arystotelesa
w serii "Scripta Philosophiae Classicae"
[red. tomu A. Gudaniec]
Przedmiotem kolejnej książki wydanej w serii „Scripta Philosophiae Classicae” jest rozumienie cnoty-arete jako sposobu spełniania się człowieka w życiu indywidualnym: w dziedzinie poznawczej, moralnej, twórczej i religijnej. Arete rozumiana jest tu jako sprawność ludzkiego działania, dzięki której człowiek może osiągnąć doskonałość stając się, wedle klasycznego ideału życia, „pięknym i dobrym”. Cnota, będąc usprawnieniem działania w różnych sferach życia ludzkiego, stanowi o możliwości spełnienia się człowieka, zwanego szczęściem. Autor analizuje teksty Platona i Arystotelesa i w oparciu o odmienne koncepcje człowieka obu filozofów wydobywa poszczególne składniki aretologii, sygnalizuje podobieństwa i różnice obu ujęć. Sięgając do antycznych źródeł aretologii i pedagogiki, autor ukazuje rolę cnoty-arete w osiąganiu doskonałości moralnej człowieka oraz przy okazji również bogactwo i aktualność klasycznych rozwiązań.
Lublin 2015, s. 331, cena 25 zł
ISBN 978-83-60144-76-3
ISBN 978-83-8061-016-3
|
|
Katarzyna Stępień
W poszukiwaniu podstaw racjonalności prawa
w serii "Scripta Philosophiae Classicae"
[red. tomu Z. Pańpuch]
Książka ukazała się w nowej serii wydawniczej „Scripta Philosophiae Classicae”, obejmującej studia i komentarze z dziedziny filozofii realistycznej, a dotyczy podstaw racjonalności prawa stanowionego oraz filozoficznych źródeł współczesnego konwencjonalizmu prawa. Podstaw tych poszukuje się w zgodności prawa z naturą realnego bytu (osoby) i jego działania odczytanych przez rozum. W prawie, jak i w każdym racjonalnym wytworze wyróżnić można dwa aspekty: przedmiot i myśl o przedmiocie. W przypadku prawa aspekt przedmiotowy stanowi fakt prawa (ius), którym jest realna relacja wiążąca osoby ludzkie z dobrem wspólnym, zaś poznawcze ujęcie tej relacji i odczytanie jej treści stanowi norma (lex). Racjonalne prawo stanowione zakłada zatem obiektywny i racjonalny porządek realnej relacji międzyosobowej należnej z uwagi na dobro osoby.
Lublin 2015, s. 379, cena 26 zł
ISBN 978-83-60144-77-0
ISBN 978-83-8061-054-5
|
|
Arkadiusz Gudaniec
Paradoks bezinteresownej miłości. Studium z antropologii filozoficznej
na podstawie tekstów św. Tomasza z Akwinu
w serii "Scripta Philosophiae Classicae"
[red. tomu T. Duma]
Książka otwiera nową serię wydawniczą „Scripta Philosophiae Classicae”, zawierającej studia i komentarze z dziedziny filozofii realistycznej, a dotyczy miłości jako podstawowego sposobu życia człowieka. Tytułowy paradoks opisuje trudność wynikającą z przyjęcia dwóch twierdzeń: (1) najwyższą postacią miłości jest bezinteresowna miłość wobec drugich osób; (2) wzorem i podstawą każdego typu miłości jest miłość siebie, zgodnie z którą człowiek kocha innych z uwagi na swoją doskonałość (miłość interesowna). Autor w oparciu o analizę osobowego działania opisuje naturę miłości, różne jej postaci: (jako uczucia, jako aktu woli) i rodzaje (przyjacielska, pożądliwa), a także formułuje aporie i uchyla twierdzenia składające się na tytułowy paradoks. Bazą źródłową dokonywanych analiz są teksty św. Tomasza z Akwinu, a praca stanowi studium z antropologii filozoficznej pogłębiające rozumienie człowieka i jego osobowego działania.
Lublin 2015, s. 298, cena 28 zł
ISBN 978-83-60144-75-6
ISBN 978-83-8061-015-6
|
|
« powrót
|